صفحه اصلی / اخبار / برگزاری نخستین جشنواره ملی فناوری های آب – بهره وری و بازچرخانی

برگزاری نخستین جشنواره ملی فناوری های آب – بهره وری و بازچرخانی

نخستین جشنواره ملی فناوری های آب – بهره وری و بازچرخانی به همت دانشگاه فردوسی مشهد زیر نظر معاونت علمی- فناوری ریاست جمهور، استانداری خراسان رضوی و بنیاد ملی نخبگان با حضور مدیرکل دفتر برنامه ریزی های کلان آب و آبفای وزارت نیرو، نماینده مجری پروژه های تحقیقاتی شرکت مدیریت منابع آب ایران، مشاور وزیر جهاد کشاورزی، مدیران عامل صنعت آب استان خراسان رضوی، مسئولان و مدیران استانی، کارشناسان، اساتید و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، این جشنواره با محورهای متعددی همچون پساب ها و آب های نامتعارف، آبیاری و زهاب نانو و فناوری های نوین و با نشست های تخصصی حکمرانی آب، حقوق آب و نقش مدیریت یکپارچه آب شهری در افق ۱۴۲۰ اجرا می شود.
“محمد ابراهیم نیا”، مدیرکل دفتر برنامه ریزی های کلان آب و آبفای وزارت نیرو در مراسم نخستین جشنواره ملی فناوری های آب، بهره وری و بازچرخانی در خصوص سرانجام انتقال آب از کوه های هزارمسجد به شهر مشهد گفت: این پروژه به دلیل وضعیت بحرانی شهر مشهد توجیه لازم را دارد اما بزرگترین مشکل سر راه اجرای این طرح، بحث کمبود نقدینگی است.
وی افزود: تامین ۴۰ یا ۵۰ میلیون مترمکعب آب از کوه های هزار مسجد نیاز به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و در زمینه تامین آب از دریای عمان نیز با احتساب قیمت تمام شده هر متر مکعب انتقال آب به میزان ۱۰ هزار تومان، برای انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به مشهد سالانه یک هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی های کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به آخرین نتایج مطالعات طرح جامع آب، گفت: بیش از ۹۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می شود که فقط ۱۳ درصد ارزش افزوده دارد، لذا باید مصرف آب در این بخش کاهش یابد.
وی گفت: متوسط بارندگی در کشور سالانه ۲۴۳ میلی متر می باشد و هم اکنون کل ذخیره کشور از محل بارندگی ها حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است.
ابراهیم نیا افزود: اگر میزان تبخیر آب سالانه در کشور را ۲۸۵ میلیارد مترمکعب در نظر بگیریم، به ازای افزایش هر ۲ درجه سانتی گراد دمای هوا، ۲۷ میلیارد مترمکعب بر تبخیر آب در ایران افزوده می شود.
وی اظهار کرد: میزان آب تجدید پذیر در کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در دهه ۷۰ به ۱۱۶ میلیارد مترمکعب در سال جاری رسیده به این معنا که سرانه آب تجدیدپذیر در ایران به ازای هر نفر یکهزار و ۴۵۰ مترمکعب است.
وی افزود: وزارت نیرو استفاده و استحصال از آب نامتعارف دریاها به ویژه دریای عمان را نیز مورد نظر و مطالعه کارشناسی قرار داده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: ضایعات محصولات کشاورزی سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد است که ۹ میلیارد مترمکعب آب از طریق این ضایعات هدر می رود.
عباس زارعی افزود: با توجه به اینکه بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب در کشور را دارد؛ جهاد کشاورزی راهبردهایی برای کاهش مصرف و بهره وری آب در نظر گرفته است.
وی گفت: یکی از این راهبردها کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است و دیگری تحویل حجمی آب به مصرف کنندگان در زمان و مکان مورد نیاز است تا به توان از آب به طور معقول استفاده نمود.

این مطالب را نیز ببینید!

پرونده نافرجام کشف رود ۱۶ساله شد

درحالی که روزنامه خراسان رضوی در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۸۹ از ۵ ساله شدن پرونده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 14 =