صفحه اصلی / مقالات / پل و انواع آن

پل و انواع آن

پل سازه­ای است که برای عبور از موانع فیزیکی از جمله رودخانه­ها و دره­ها استفاده می­شود. در تعاریف قدیمی پل طاقی است بر روی رودخانه، دره، یا هر نوع گذرگاه که رفت ‌و آمد را ممکن می‌سازد. رودخانه­ها، یکی از موانع مهم راهسازی در دوره­های گذشته بوده است. با تشکیل حکومت­ها، گسترش مبادلات و ارتباطات تجاری و فرهنگی و تهاجمات نظامی ساخت پل­های مستحکم و دائمی بر روی رودخانه­ها و در مسیر جاده­های مهم ضروری گردید. پل­ها را از دیدگاه سیر تکامل تاریخی و نیز از لحاظ مهندسی به سه گروه می­توان بخش کرد:

پل های معلق:  گذرگاه این نوع پل با طنابی که به دو ساحل رودخانه پیوسته است آویزان می گردد. این نوع پل از کهن ترین نوع پل به شمار می گردد.

پل­های تیری: سازه­ای افقی و مستحکم است که بر روی دو پایه نصب شده است و این پایه ­ها, هر یک در انتهای طرفین پل قرار دارند. وزن پل و هرگونه وزن اضافی دیگر که بر روی پل اعمال می شود، توسط پایه ها تحمل می شوند. این نوع پل دارای پیشینه تاریخی بسیار دور است.

پل­های قوسی: پل قوسی، پلی است با تکیه گاه‌های انتهائی در هر طرف، که شکلی نیم دایره مانند دارد. پلی که از رشته‌ای از قوس­ها تشکیل شده باشد، پل دره‌ای نامیده می‌شود.

منبع: گنجینه ملی آب ایران

 

این مطالب را نیز ببینید!

فاجعه کشاورزی بدون دانش‌بنیان‌ها

مصرف ۹۰ درصدی و هدر رفت ۶۷ درصدی آب در کشاورزی در کنار هزینه ۱۰۰ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =