صفحه اصلی / اخبار / بیانیه شماره یک جمعیت ناجیان آب در حفاظت از کشف رود

بیانیه شماره یک جمعیت ناجیان آب در حفاظت از کشف رود

مشروح بیانه شماره یک جمعیت ناجیان آب در حفاظت از رودخانه تاریخی کشف رود به شرح ذیل است:

رودخانه کشف رود در طول تاریخ ایران زمین، مظهر تمدن و نماد آبادانی و حفظ محیط زیست شرق کشور بوده است.

این رودخانه در سالیان گذشته و با رشد جمعیت و توسعه بی قواره شهر  مورد بی مهری مردم و مسئولان شهری قرار گرفت و با تخلیه انواع فاضلاب به آن به کانون آلودگی تبدیل شد و از طرفی مورد  تعرض و تصرف سودجویان به بستر و حریم آن و کاشت سبزی و صیفی جات با فاضلاب خام تهدیدی برای سلامت مجاورین و زایرین حضرت رضا (ع) گردیده بود.

خوشبختانه طی دو سال گذشته با همت مسئولان اجرایی و قضایی و حمایت این جمعیت و دیگر تشکل ها و فعالان زیست محیطی با رفع تصرف و آزادسازی بیش از ۱۵۰۰ هکتار بستر و حریم ۲۵ ساله رودخانه، نقطه امیدی برای علاقمندان به حفظ محیط زیست و الگویی برای آزاد سازی دیگر رودخانه های متصرف شده کشور گردید.

اما متاسفانه صورتجلسه مورخ ۹۶/۵/۱۶ ابلاغی طی شماره ۳۸/۴۱/۱۵۵۹۰ استانداری خراسان رضوی مبنی بر موافقت به تخصیص پساب و مکلف نمودن آب منطقه به اجاره بلند مدت بستر و حریم آزادشده به آستان قدس رضوی و دیگر متقاضیان احداث گلخانه و همچنین مکاتبه شماره ۹۶/۹۴۲۲۹ مورخ ۹۶/۶/۱۵ شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی مبنی بر تقاضای خارج شدن کشف رود به طول ۸۰ کیلومتر حد فاصل بلوار شاهنامه تا چرم شهر مشهد از منطقه حفاظت شده محیط زیستی کشور به منظور اطاعت و اجابت تکالیف صورتجلسه فوق الذکر موجب نگرانی گردیده است.

لذا جمعیت ناجیان آب پس از بررسی های طولانی و در راستای حفظ حقوق مردم و محیط زیست، موضع رسمی خویش را بشرح زیر اعلام و تقاضا دارد تا مورد توجه و رعایت همگان و بخصوص مسئولان مرتبط قرار گیرد.

۱) جمعیت ناجیان آب ضمن قدردانی از  شورای عالی محیط زیست کشور که با درک اهمیت و جایگاه تاریخی کشف رود در سال ۱۳۹۱  آن را به منطقه حفاظتی کشوری ارتقا داده است، مخالفت خود را با درخواست استانداری و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی مبنی بر خارج شدن بخش مهم آن از منطقه حفاظت شده اعلام می دارد.

۲) جمعیت ناجیان آب بر آزادی بستر و حریم آزادشده و قانونی کشف رود و حفظ و ارتقای  زیست محیطی آن اصرار ورزیده و با هر نوع تعرض و تصرف توسط هر شخص حقیقی و حقوقی با عناوین اجاره کوتاه و بلندمدت و یا هر بهانه ای از جمله تولید و اشتغال مخالف بوده و همگان را به رعایت احترام و حفاظت از این میراث گران بها دعوت می نماید.

۳) رودخانه تاریخی کشف رود که در طول تاریخ به عنوان مظهر و نماد آبادانی و تغذیه کننده دشت مشهد بوده و توسط پیشینیان ما بخوبی حفظ و مراقبت گردیده است، شایسته نیست امروز توسط این نسل به تخلیه گاه فاضلاب و منبعی برای تولید محصولات آلوده و مضر به سلامتی مردم گردد.

۴) جمعیت ناجیان آب با تخلیه هرگونه فاضلاب خام و به هر مقداربه رودخانه مخالف بوده و جلوگیری و برخورد قانونی با هر متخلفی را از مراجع قانونی انتظار دارد.

در پایان امید داریم تا با مسئولیت پذیری و مشارکت هرچه  بیشتر تمامی ذینفعان و ذیربطان و علاقه مندان به محیط زیست کشور ،کشف رود را به عنوان نماد رشد یافتگی و احترام این نسل به محیط زیست و به عنوان الگویی شایسته به جهانیان و آیندگان ارایه نماییم.

% پایان

سازمان مردم نهاد جمعیت ناجیان آب

این مطالب را نیز ببینید!

پرونده نافرجام کشف رود ۱۶ساله شد

درحالی که روزنامه خراسان رضوی در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۸۹ از ۵ ساله شدن پرونده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =