صفحه اصلی / اخبار / ۹۸ درصد گستره خراسان رضوی با خشکسالی مواجه است

۹۸ درصد گستره خراسان رضوی با خشکسالی مواجه است

محمد مقدوری در دومین همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست مشهد افزود: از مجموع ۳۷ دشت آبی این استان، ۳۴ دشت در وضعیت ممنوعه و ۱۵ دشت در شرایط بحرانی است.
وی اظهار کرد: پدیده فرونشست دشت های کشور از سه دهه قبل آغاز شده و اکنون به یک خطر جدی برای محیط زیست کشور تبدیل شده است.
وی گفت: در بسیاری مناطق کشور از جمله استان های تهران، کرمان، خراسان رضوی، مرکزی و یزد دچار پدیده فرونشست هستیم که در نتیجه کاهش سطح آبخوان ها بوجود آمده است.
مقدوری افزود: شهرستان های کاشمر، نیشابور، بردسکن و مشهد به دلیل برداشت های بی رویه منابع آب دچار بحران شده و خطر جدی در آبخوان های این شهرستان ها وجود دارد.
وی اظهار کرد: دشت مشهد با وسعت سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع و برخورداری از آبخوانی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر یکی از دشت های ارزشمند استان به شمار می رود اما پدیده فرونشست این دشت را دچار مخاطره کرده است.
وی گفت: طی ۳۱ سال گذشته حجم بسیاری از ذخیره آبخوان دشت مشهد کاسته شده و وضعیت تامین آب شرب از این دشت به مخاطره افتاده است، در حالی که بزرگترین منبع آب در دسترس برای تامین آب شرب شهر مشهد از آبخوان همین دشت است.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به برداشت های بی رویه آب از دشت مشهد و کاهش سطح آب زیرزمینی، سد دوستی در سرخس در دهه ۸۰ احداث شد تا بخشی از نیاز مشهد به آب شرب را تامین کند.
وی با اشاره به کاهش نزولات جوی در استان طی سال جاری افزود: از ابتدای امسال تاکنون میزان بارندگی در استان ۴۱٫۶ میلی متر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۶۳ درصد کاهش داشته است.
وی تشکیل کارگروه ها در بخش های رسیدگی به پدیده خشکسالی و فرونشست و مدیریت منابع آب، تهیه برنامه بلندمدت در افق سال ۱۴۲۰ برای تامین آب و هدفگذاری کاهش مصرف آب به میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب طی ۲ سال را از اقدامات انجام شده در این استان برای مدیریت بحران های ناشی از کاهش منابع آب برشمرد.
دومین همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست شهر مشهد مدت یک روز با محورهای ارزیابی فرونشست زمین، روشهای پیش بینی فرونشست زمین در آینده، آثار و تبعات فرونشست زمین، پارامترهای موثر در فرونشست زمین، روشهای کاهش خطرات و تبعات فرونشست، روشهای مقاوم سازی سازه ها و شریان های حیاتی در مقابل فرونشست برگزار شد.
۴۰ مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده بود که از این تعداد ۱۵ مقاله ارائه شد.

منبع: ایرنا

این مطالب را نیز ببینید!

کشف رود همچنان ۷۰۰۰ هکتار کشت آلوده دارد

بنیامین یوسف زاده – روزنامه نگار،شهرآرانیوز/ بیماری «کشف رود» که روزی رو به بهبود گذاشته بود، دوباره همانند اواخر دهه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =