صفحه اصلی / اخبار / روشنایی کشور در گرو تامین آب

روشنایی کشور در گرو تامین آب

امسال علاوه بر بحران آب با بحران برق نیز روبرو هستیم. از یک سو نصب حدود ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه در کشور مطرح است و از طرفی ۳۰۰۰ مگاوات تولید برق آبی به دلیل نبود آب در سدها کم می‌شود و رشد حدود ۷ تا ۱۲ درصد برق آبی امسال صفر است.

وضعیت منابع آبی کشور بسیار وخیم گزارش شده تا جایی که امسال را خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر اعلام‌کرده‌اند و تمام مسوولان آبی به طور مرتب هشدارهایی را در راستای نحوه مصرف آب به مشترکان می‌دهند. در این بین تولید برق نیز با چالش‌هایی مواجه شده چراکه دیگر نمی‌توان مانند سال های قبل از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده کرد. طبق آمار سال گذشته ۹۳۰۰ مگاوات برق آبی تولید شد و برای امسال نیز پیش‌بینی می شود در بهترین حالت این رقم بیش از ۶۰۰۰ مگاوات نشود.

این کاهش تولید به همراه اضافه رشد طبیعی مصرف که امسال نسبت به سال گذشته رخ پیدا پیدا کرده است کشور را با شرایطی روبه رو خواهد کرد که حتی با وارد شدن نیروگاه‌های جدید رقمی در حدود ۴۰۰۰ مگاوات برای قله مصرف پیک تابستان سال ۱۳۹۷ کاهش تولید داریم. علاوه بر این طبق بررسی‌های صورت گرفته پیک بار تابستان ۱۳۹۷ از مرز ۵۷ هزار مگاوات نیز خواهد گذشت که اگر بخواهیم به راحتی از این پیک عبور کنیم لازم است تدابیر لازم از هم اکنون اندیشیده شود، از سری اقداماتی که تا کنون توسط وزارت نیرو انجام شده  این است که ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید هم اینک در حال آماده سازی است که قرار شده قبل از تابستان سال ۱۳۹۷ یکی پس از دیگری وارد مدار شود.

از سوی دیگر با توجه به برآوردهای انجام شده در تابستان ۱۳۹۷ در چهار شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، تهران، مازندران و سیستان و بلوچستان شرایط خاصی برای وضعیت برق پیش‌بینی شده است که طبق اعلام مسوولان برقی کشور امسال با رشد هفت درصدی مصرف برق روبرو بودیم و پیش‌بینی می‌شود که سال آینده نیز حدود هشت درصد افزایش مصرف برق را شاهد باشیم. همچنین با توجه به اینکه سال ۱۳۹۶ از نظر افزایش اوج مصرف سالی ویژه بود؛ لازم است علاوه بر افزایش میزان ظرفیت در تجهیزات صنعت برق، ظرفیت نیروگاه‌ها  نیز ۵ تا ۵٫۵ برابر افزایش یابد تا بتوان بار شبکه را پشت سر گذاشت.

همچنین با توجه به مصرف بسیار بالای برق توسط سیستم سرمایشی از جمله کولرهای گازی  نگرانی‌هایی به وجود آمده که وزارت نیرو درصدد است تا با اصلاحاتی جزئی و موثر در ساخت تجهیزات مربوط به این نوع کولرها ۳۰ درصد میزان مصرف در این بخش را کاهش دهد.

شرایط منابع آبی در کشور نیز حال و اوضاع خوبی ندارد تاجایی که بر اساس گفته‌های شاهین پاکروح، معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب امسال نیز ۳۰۰ شهر همانند سال گذشته دارای تنش آبی خواهند بود و به واسطه کاهش جدی بارندگی چه در قالب باران و چه در قالب پوشش برفی شرایط سختی است و در تمام حوزه‌های آبی به ویژه در حوزه آبریز فلات مرکزی شرایطی را تجربه می‌کنیم که طی ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

به گفته وی، میزان بارندگی‌ها در تمام حوزه‌های آبی کاهش جدی داشته که این مساله تنش‌های متعددی را به وجود آورده است به همین دلیل تمام شرکت‌های آب و فاضلاب در تمام استان‌ها برنامه‌ریزی‌هایی را برای مدیریت تنش آبی انجام داده‌اند.

پاک‌روح با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مصرف آب شرب در بخش خانگی ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است، تصریح کرد: با توجه به سرانه مصرف مشترکان در شهرها و روستاها ما معتقدیم که اگر تنها ۲۰ درصد سرانه مصرف در بخش خانگی  کاهش یابد می‌توانیم تابستان را به راحتی پشت سر بگذاریم و این در شرایطی است که سرانه مصرف خانگی در کشورهای دارای اقلیم مشابه با ایران بسیار پایین‌تر از عدد مذکور در کشور ما است و باید به این مساله توجه کرد که  مدیریت مصرف و تقاضا مساله بسیار مهمی است که اگر به آن توجه شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

در این بین دولت راه‌کارهایی را برای گذر از این تنش‌ها در نظر گرفتته که تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی یکی از این راهکارها است علاوه‌بر تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری تحت فشار از برنامه‌های اولویت دار دولت تدبیر و امید است که  ۸۰ درصد هزینه تجهیز این اراضی به آبیاری تحت فشار به صورت یارانه‌ای توسط دولت پرداخت می‌شود.

بحران آب و ایجاد تنش در حوزه برق موضوعی غیر قابل انکار برای تابستان پیش‌رو است که اگر از اکنون تدابیری برای کاهش تنش‌ها صورت نگیرد بی شک امسال تابستان با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

منبع: تسنیم

این مطالب را نیز ببینید!

پرونده نافرجام کشف رود ۱۶ساله شد

درحالی که روزنامه خراسان رضوی در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۸۹ از ۵ ساله شدن پرونده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =