صفحه اصلی / اخبار / موضوع انتقال آب به استان در مرحله مطالعه قرار دارد

موضوع انتقال آب به استان در مرحله مطالعه قرار دارد

رئیس ستاد بحران استان خراسان رضوی گفت: موضوع انتقال آب به استان فعلا در مرحله مطالعات است و در دستور اجرا قرار ندارد.

حجت‌علی شایانفر صبح امروز در نشست خبری دومین همایش جشنواره ملی فناوری‌های آب، در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد:  بر اساس آخرین آمار دریافتی از ایستگاه‌های سینتیک هواشناسی در سال زراعی گذشته که در شهریور ماه سال جاری پایان یافته، در استان جمعا ۱۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار میلی‌لیتر بارش باران داشته‌ایم. پاییز و زمستان سال آبی جاری، کم‌بارش‌ترین زمستان و پاییز ۳۶ سال گذشته سال آبی است.

وی اضافه کرد: از نظر رصد تامین بارش، خراسان رضوی در جایگاه ۲۴ قرار دارد. میانگین حجم روان‌آب درسال زراعی در حدود ۴۶ درصد کاهش یافته و ذخیره سدهای کنونی ما به اندازه ۱۶ درصد از حجم قابل ذخیره آن است در حالی که سال پیش این میزان در حدود ۲۸ درصد بوده است.

رئیس ستاد بحران خراسان رضوی عنوان کرد: بر اساس شاخص بارش و تبخیر، ۶۲ درصد مساحت استان دچار خشکسالی شدید، ۲۹ درصد از مساحت استان دارای خشکسالی است. دیگر در استان و کشور خشکسالی یک حادثه غیر مترقبه نیست. برای این‌چنین واقعیت اقلیمی بایستی با برنامه مطابق اصول علمی جلو برویم.

وی تاکید کرد: یکی از کارهای خوبی که دولت در سال جاری آن را دنبال می‌کند، تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی به ریاست وزیر نیرو است. مجموعه اقداماتی که صورت گرفته به مرحله‌ای رسیده که تامین آب شرب شهرها و روستاها و همچنین کشاورزی، آب صرف فضای سبز تا ۱۴۰۵ قدر حال برنامه‌ریزی است.

شایانفر گفت: براساس اقدامات سلبی و ایجابی حداقل در بستن چاه‌های غیرمجاز، کاهش ظرفیت پروانه‌ها و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز میزان ۸۴۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

رئیس ستاد بحران استان تاکید کرد: استان خراسان رضوی ۷۸ درصد به آب زیرزمینی وابسته است و از همین منابع برداشت مازاد در حدود یک میلیارد متر مکعب صورت می‌‎گیرد. زمانی که تعادل بین منابع و نیازها برهم می‌خورد بایستی چاره‌ای اندیشید. در مواجه با این قضایا یا بایستی به دنبال افزایش منابع آبی باشیم و یا اینکه اعمال روش‌های کاهش تقاضا را دنبال کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر چرایی تمایل به انتقال آب از دریای عمان به استان با وجود فناوری‌ها وروش‌های کاهش آب بیان کرد: در بحث اعمال روش‌هایی جهت کاهش مصرف اقدامات مناسبی صورت گرفته است. باید مجموعه‌ای از اقدامات صورت بگیرد. موضوع انتقال آب به استان فعلا در مرحله مطالعات است و در دستور اجرا قرار ندارد.

شایانفر تاکید کرد: بایستی تمامی گزینه‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و در وهله اول اولویت با استفاده صحیح از منابع موجود در استان است. در طرح‌ها وبرنامه‌های موجود کاهش ۳۰ درصدی آب قابل مصرف جهت آبیاری فضای سبز تا سال ۱۴۰۵در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: در یک زمانی شرایطی فرا می‌رسد که نیاز از منابع در دسترس بیشتر می‌شود. طبیعتا به سراغ جایی می‌رویم که هزینه کمتری جهت  تهیه آب باورد شود. شاید گزینه اول انتقال آب از هزارمسجد باشد اما همه گزینه‌ها را بررسی خواهیم کرد.

رئیس ستاد بحران استان اظهار کرد: برای مصارف سایر شهرهای استان در سال ۱۳۹۶، میزان مصرف ۲۴۹میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود اما در سال ۱۴۰۵ این میزان به ۲۰۲ میلیون خواهد رسید. یعنی علی‌رغم افزایش جمعیت ما به دنبال کاهش مصرف آب هستیم.

وی ادامه داد: ما در وهله اول راهی جز سازگاری نداریم و بایستی در تمامی حوزه‌ها بایستی هزینه‌ها کاهش پیدا کند. برای تمامی معضلات مرتبط با حوزه آب از جمله کاهش بارش نسخه‌ای پیچیده شده است. برای تمامی دشت‌های استان برنامه‌ای داریم و بایستی آن را اجرا کرد.

شایانفر تصریح کرد: اما بایستی در نظر گرفت که اجرای تمام این برنامه‌ها از حوزه ما خارج است. ما هیچگونه فعالیت اقتصادی نداریم و بدون کمک این برنامه‌ها جلو نخواهد رفت.

منبع: ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

کشف رود همچنان ۷۰۰۰ هکتار کشت آلوده دارد

بنیامین یوسف زاده – روزنامه نگار،شهرآرانیوز/ بیماری «کشف رود» که روزی رو به بهبود گذاشته بود، دوباره همانند اواخر دهه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − هفت =