صفحه اصلی / اخبار / شدت بیابان‌های خراسان شمالی رو به افزایش

شدت بیابان‌های خراسان شمالی رو به افزایش

‌مدیر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تاکنون فقط در سطح هفت هزار هکتار از بیابان‌های استان پروژه‌های بیابان زدایی انجام شده است.

‌یزدانی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته با اضافه شدن اعتبارات بین المللی پروژه‌هایی همچون ترسیب کربن، میزان اعتبارات این حوزه افزایش یافته است، افزود: اما از ۳۰ هزار هکتار پروژه بیابان زدایی که تاکنون در استان ارائه شده و باید اجرا شود فقط در سطح هفت هزار هکتار انجام شده است.

وی ادامه داد: کمبود اعتبارات این حوزه در سال‌های گذشته یکی از عللی بوده که این پروژه در سطوح کم اجرا شده است و از سوی دیگر گاهی اوقات اعتبار لازم وجود دارد اما توان برای اجرای پروژه وجود ندارد.

یزدانی توضیح داد: به عنوان مثال اعلام می‌شود سه هزار نهال کاری انجام شود ولی ممکن است در آن برهه زمانی این تعداد نهال وجود نداشته باشد.

وی به کانون‌های بحرانی در بخش بیابانی این استان اشاره و اظهار کرد: بخش بیابانی خراسان شمالی دارای ۹۰ هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی است که با اجرای پروژه‌های بیابان زدایی از گسترش این سطوح جلوگیری شده است.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه در این استان گسترش عرصه بیابانی وجود ندارد، تاکید کرد: اما به علت وقوع خشکسالی طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته بر شدت بیابان‌های افزوده شده است.

وی گفت: حتی تعداد زیادی از نهال‌هایی که به صورت دست کاشت در مناطق بیابانی کشت شده بر اثر خشکسالی، کاهش منابع آبی خشک شده اند.

منبع: ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

کشف رود همچنان ۷۰۰۰ هکتار کشت آلوده دارد

بنیامین یوسف زاده – روزنامه نگار،شهرآرانیوز/ بیماری «کشف رود» که روزی رو به بهبود گذاشته بود، دوباره همانند اواخر دهه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + شش =