صفحه اصلی / اخبار / استاندار خراسان رضوی گفت: مدیریت واحد منابع آب و خاک راهکار اصلی و محوری برای کشور و استان در نجات از بحران آب است.

استاندار خراسان رضوی گفت: مدیریت واحد منابع آب و خاک راهکار اصلی و محوری برای کشور و استان در نجات از بحران آب است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی،  در نشست بررسی وضعیت و نحوه مدیریت منابع آبی استان و نیز طرح خط انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور، گفت: بدین منظور از سال آینده طرح همیاران آب در استان رونمایی و اجرایی می‌شود.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در این طرح همه بخش‌ها اعم از ما به عنوان برنامه‌ریزان و فرمانده و شرکت‌های حوزه آب به عنوان نگهدارنده و بخش کشاورزی هم به عنوان مصرف‌کننده باید با هم هماهنگ شده و وضعیت منابع و مصارف را به درستی تنظیم و مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همه اقدامات در حوزه مدیریت مصارف و منابع باید هماهنگ با هم پیش برود، افزود: چنان که در کنار مدیریت، بازچرخانی آب و توسعه تصفیه‌خانه‌ها و کاهش مصارف آب در بخش‌های مختلف باید توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و هیدروژونیک که مصرف آب آن یک چهلم نسبت به کشت‌های عادی کاهش می‌یابد، اجرا شود.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید مصارف آب در بخش کشاورزی را با طرح‌های مختلف مدیریت کرده و کاهش داد، متذکر شد: نمی‌توان بر روی منابع نداشته برنامه‌ریزی کرد و باید بهره‌وری از داشته‌ها را نیز با نگاه به آینده افزایش داد و حفظ کرد.

رزم حسینی با بیان اینکه برخلاف برخی مباحث با مدیریت صحیح مصارف آب در بخش کشاورزی به اشتغال این حوزه نیز لطمه‌ای وارد نمی‌شود، بر مدیریت مردمی بر مصارف آب بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید این تفکر توسعه یافته و نقش تشکل‌های مردمی و آب بران در این زمینه تقویت شود.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای هر چه سریع‌تر خط انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این پروژه رقم سنگینی است که با تمرکز بر بخش خصوصی طرح دنبال می‌شود و مدل مالی این پروژه هم باید متکی بر حوزه صنعت باشد، زیرا برای صنعت خرید این آب صرفه اقتصادی دارد، اما برای شرب این‌گونه نیست.

 استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در این میان بخش دولتی هم از محل منابع صندوق ارزی تسهیلاتی را در اختیار قرار دهد، اما خرید تضمینی آب انتقالی از سوی دولت راهکار خیلی مطلوبی نیست و جواب هم نمی‌دهد.

رزم حسینی تصریح کرد: این از جمله طرح‌هایی است که در آینده برای شرق کشور می‌تواند راهگشا باشد و نه تنها سه استان مسیر یعنی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی بلکه می‌تواند در فازهای توسعه‌ای بخشی از نیاز آبی استان‌های اطراف را هم تامین کند، از این رو فازهای توسعه‌ای این خط انتقال هم باید از هم اکنون طراحی و برنامه‌ریزی و در اجرای این طرح دیده شود.

این مطالب را نیز ببینید!

کشف رود همچنان ۷۰۰۰ هکتار کشت آلوده دارد

بنیامین یوسف زاده – روزنامه نگار،شهرآرانیوز/ بیماری «کشف رود» که روزی رو به بهبود گذاشته بود، دوباره همانند اواخر دهه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =