صفحه اصلی / اخبار / حریم رودخانه شاندیز همچنان در قرق رستوران‌ها

حریم رودخانه شاندیز همچنان در قرق رستوران‌ها

اواخر سال گذشته و اوایل سال ۹۸ بود که موج بارش‌ها تمام کشور را فرا گرفت و سیلاب‌هایی به راه انداخت که در سال‌های اخیر نمونه‌اش را کمتر دیده بودیم.

در خراسان رضوی نیز بسیاری از نقاط استان درگیر با سیلاب‌ها بود و در بخش‌هایی از آن از جمله شهرستان‌های کلات، بردسکن، تربت جام و طرقبه شاندیز خسارت‌هایی را هم به بار آورد. خسارت‌های ناشی از این بارش‌ها البته بیشتر درحواشی مسیل‌ها و رودخانه‌های استان اتفاق افتاد که نشان از این داشت بحث رعایت نکات قانونی و ایمنی در مقوله ساخت وسازها در حاشیه رودها چندان توجهی به آن نشده است.

همزمان با بارش‌های اوایل سال و احساس خطری که پس از سیلاب‌ها شد، شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در اقداماتی ضربتی مبادرت به لایروبی و برخی پاکسازی‌ها در مسیر رودخانه هایی کرد که خطر بروز حادثه در آن بیشتر از نقاط دیگر احساس می شد. یکی ازمناطقی که خطر بروز سیلاب در آنجا به شدت احساس می‌شد و یک بار نیز سیل خسارت‌هایی را به بار آورده بود، منطقه زشک در شهر شاندیز بود.

منطقه‌ای ییلاقی که تعداد زیادی از رستوران‌ها و تفریحگاه‌ها را دردل خود جای داده است که بیشتر آن‌ها در مجاورت رودخانه حد و حدود حریم و بستر را رعایت نکرده بودند و هنوز که هنوز است همچنان پا برجا مانده‌اند!

 ساماندهی رودخانه شاندیز

گرچه در ماه‌های گذشته برخی از پل‌های غیر استاندارد روی رودخانه برچیده شده‌اند و قسمتی از مسیر رودخانه لایروبی شده است، اما انگار هنوز فکری اساسی برای آن‌هایی که در حریم و بستر رودخانه ساخت و ساز داشته‌اند، برداشته نشده است. مهندس صادقی فر، مدیر مهندسی امور رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص آنچه درباره ساماندهی رودخانه شاندیز در بحث بستر و حریم آن از ابتدای سال صورت گرفته است، گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان از ابتدای سال بنا به ضرورتی که در این مورد وجود داشته و دارد پیگیر مسئله ساماندهی حریم و بستر رودخانه شاندیز بوده است، در این راستا جلسات و هماهنگی‌های زیادی به عمل آمده که یکی از همین جلسات حدود ۴-۳ روز قبل با حضور بخشدار، دادستان، امام جمعه و مردم شهر شاندیز برگزار شد و مباحث مربوط به ساماندهی رودخانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی افزود: مرحله دوم از گام دوم ساماندهی رودخانه شاندیز با انتخاب مشاور از روز پنجشنبه گذشته شروع شده است که مطالعات آن از چشمه قلقلی در ۳-۲ کیلومتر اول به پایان رسیده است.

 لایروبی ۳۷ کیلومتر  از مسیر رودخانه

مدیر مهندسی امور رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی برای رفع دغدغه مردم در بهسازی مسیر رودخانه شاندیز انجام شده است، اظهار داشت: تاکنون ۹۰ پل غیر استاندارد در مسیر رودخانه تخریب و بیش از ۳۷ کیلومتر از مسیر رود لایروبی شده است، برای سایر موارد نیز مقاومت سازندگان در حریم و بستر رود طبیعی است، اما آنچه مسلم است با استناد به قانون و مصوباتی که در این زمینه وجود دارد، همچنان که از گذشته بوده اقدام خواهد شد تا دغدغه‌ها در این خصوص از بین برود. با این وجود آنچه که قطعاً مورد توجه است، اینکه کارکرد دولت به تنهایی در این باره کافی نیست و باید مردم و بخش خصوصی در این زمینه همراهی کنند، تا موضوع ساماندهی و ایجاد دیواره در مسیر رودخانه به سرانجام برسد.

این مطالب را نیز ببینید!

کشف رود همچنان ۷۰۰۰ هکتار کشت آلوده دارد

بنیامین یوسف زاده – روزنامه نگار،شهرآرانیوز/ بیماری «کشف رود» که روزی رو به بهبود گذاشته بود، دوباره همانند اواخر دهه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هشت =