صفحه اصلی / اخبار / میزبانی کشف‌رود از ۹۰ میلیون مترمکعب فاضلاب

میزبانی کشف‌رود از ۹۰ میلیون مترمکعب فاضلاب

مدیرعامل جمعیت مردم‌نهاد ناجیان آب در خراسان رضوی گفت: سالانه ۹۰ میلیون مترمکعب فاضلاب مشهد در کشف‌رود تخلیه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،  نشست «خاموشی گناه ماست» با موضوع نجات کشف‌رود، شامگاه سه شنبه با حضور فعالان محیط زیستی خراسان رضوی و محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و حمید صالحی، مدیرکل محیط زیست در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد و اعضای سمن‌های محیط زیستی خراسان، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را با این مسئولان در میان گذاشتند.

در ابتدای این جلسه، مهدی جمشیدی، مدیرعامل جمعیت مردم‌نهاد ناجیان آب خراسان رضوی وضعیت آماری آب در استان را تشریح کرد و گفت: در خراسان رضوی با توجه به منابع آبی و برداشت آب، سه برابر میزان مجاز از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌کنیم که با ادامه این روند، در آینده هم کیفیت آب و هم کمیت آن کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه هرچه سطح آب‌های زیرزمینی کمتر شود، کیفیت آن‌هم کم می‌شود، گفت: در خراسان رضوی سالانه هزار و۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری داریم که ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن در دشت مشهد است.

جمشیدی میزان فرونشست دشت‌ها در نیشابور را سالانه حدود ۲۰ سانتی‌متر عنوان کرد و افزود: جمعیت ناجیان آب استان، ۱۰ سازمان را که با موضوع کشف رود مرتبط هستند مشخص کرده است که اولین آن آب و فاضلاب است.

وی با بیان اینکه رسالت اداره کل آب و فاضلاب، جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه آن است، ادامه داد: بیش از ۹۰ میلیون مترمکعب توسط شبکه فاضلاب مشهد جمع‌آوری‌شده و در کشف رود تخلیه می‌شود.

مدیرعامل جمعیت مردم‌نهاد ناجیان آب خراسان رضوی ادامه داد: با اینکه تصفیه‌خانه‌هایی احداث‌شده، اما چون خط انتقال فاضلاب مناسبی نداریم، بخش عمده فاضلاب همچنان به کشف رود تخلیه می‌شود.

به گفته جمشیدی آب منطقه‌ای، شهرک‌های صنعتی، محیط زیست، شورای شهر و شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت و معدن، فرمانداری و استانداری هرکدام مسئولیتی در خصوص کشف رود بر عهده دارند.

در ادامه این جلسه، محمد درویش، با مقایسه میزان وخامت نشست زمین در مناطق مختلف کشور، اظهار کرد: در استان فارس نشست زمین ۵۴ سانتی‌متر در سال است که ۱۵۴ برابر شرایط بحرانی است و این رقم در دشت شهریار در جنوب تهران به ۳۴ سانتی‌متر در سال می‌رسد.

وی با اشاره به بودجه ۶۲هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت، گفت: بودجه این وزارتخانه ۳۱۰ برابر بودجه سازمان حفاظت محیط زیست است و در سرزمینی که برای درمان مردم دو و نیم برابر آموزش و ۳۱۰ برابر محیط زیست هزینه بشود، هرگز نمی‌توانیم برای نجات محیط زیست اقدام جدی صورت دهیم.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ماجرای کشف‌رود، جنوب تهران، گاوخونی و امثال آن سبب شده ما سالانه میلیاردها تومان خرج داروهای ضد سرطان کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مطالبه‌های محیط زیستی نباید به عنوان ژست‌های سانتیمانتال دیده شود، گفت: وقتی برای اولین بار اعلام کردیم که پیازی که در جنوب تهران کشت می‌شود، ۲۰ برابر استاندارد سرب دارد، به ما اعتراض کردند. میزان آلاینده‌های محصولات کشاورزی و وجود مقادیر بالای فلزات سنگین  در روند افزایش بیماری‌ها اثر مستقیم دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

این مطالب را نیز ببینید!

پرونده نافرجام کشف رود ۱۶ساله شد

درحالی که روزنامه خراسان رضوی در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۸۹ از ۵ ساله شدن پرونده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + شش =