صفحه اصلی / اخبار / کامران داوری: برای حل مسائل آب باید شبکه منسجم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شکل دهیم

کامران داوری: برای حل مسائل آب باید شبکه منسجم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شکل دهیم

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مدیریت آب بحث پیچیده‌ای شده و برای حل مسائل آب باید شبکه منسجم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شکل دهیم و سیاست‌ورزی کنیم.

به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، کامران داوری امروز در جلسه شورای آب استان خراسان رضوی در محل دفتر استاندار در خصوص طرح همیاران آب، اظهار کرد: طرح همیاران آب استان خراسان رضوی به دنبال حرکتی به سمت تعادل منابع مصارف و پایایی کمی و کیفی منابع آب است. ما به این نتیجه رسیدیم که ورشکستگی آبی در اثر رفتار کنونی ما قطعی خواهد بود و برای جلوگیری از آن، تعادل کمی و کیفی منابع آب تنها راه حل خواهد بود که باید به سمت آن حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه رشد شوری تغییری است که عاقبت شومی را برای ما رقم می‎زند، عنوان کرد: جلوگیری از این امر تنها با جلوگیری از بازگشت آب‎های آلوده به آبخوان‌ها و تصفیه آب های شور و آلوده و بازچرخانی است. همچنین به مخاطره رشد مصرف توجه کردیم که اگر آن را مدیریت نکنیم و متناسب و متعادل با منابع قرار ندهیم، دچار مشکل می‌شویم، راه حل این وضعیت نیز مدیریت تقاضا است.

این استاد دانشگاه افزود: در سال ۹۳ که تدبیر آب در حال انجام بود، اندازه‌گیری‌های ما نشان داد که در این سال بالای حد تجدیدپذیری بودیم و در انتها با عددهایی که دستگاه‌ها دادند در حال حرکت به سمت عدد بزرگی بودیم که راهکار این بود به ۷۵ درصد آب تجدیدپذیر برگردیم، حرکت تدریجی باشد و به تدریج همه را با مدیریت تقاضا، فناوری و مدیریت منابع به این سمت برگردانیم.

داوری گفت: هدف ما این بود که توسعه داشته باشیم، در عین حال باید از ناپایی به پایایی برسیم و در این حرکت نیز باید مصارف آب کشاورزی کاهش پیدا می‌کرد تا سایر مصارف این توسعه را فراهم کنند. راه حل کار، کنترل برداشت و تخصصیص صحیح است اما تاکنون موفق نبودیم. ما نقش محیط انسانی و طبیعی را توام با هم در این ماجرا ندیدیم و تلاش کردیم همه کارها را با مهندسی انجام دهیم، در حالی که بخش مدیریت پررنگ است. محیط طبیعی و انسانی و ترکیب این دو که مدیریت جامع آب را شکل می‌دهد، باید مبنای اصلی این حرکت قرار گیرد.

یک عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه در بحث آب ملزم هستیم که از منابع آب نگهداری و نگهبانی کنیم، به بهره‌وری جامع برسیم و تعادل منابع را در نظر داشته باشیم، تصریح کرد: باید این ترکیب سه‌گانه را با هم متعادل نگه داریم. رشد خردورزی جمعی در موضوع مدیریت آب مخصوصا در خراسان رشد پیدا کرده، مشارکت دادن کنشگران به خصوص در این طرح شکل یافته، استفاده از سایر تخصص‌ها و دخالت قوه قضاییه و حقوقدانان در این طرح جدی شده، تکنولوژی‌ها نیز به کمک آمدند. امیدواریم با این ابزار و امکانات مشکل را حل کنیم.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم این بخش را به درستی هدایت کنیم به حکمرانی محلی و شورای حوزه‌ای نیاز داریم. مدیریت آب بحث پیچیده‌ای شده و برای حل مسائل آب باید شبکه منسجم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شکل دهیم و سیاست‌ورزی کنیم. کاری که اکنون به راه افتاده، به عنوان همین شبکه بوده و حکمرانی خوب راه حل همه ما است. پیشنهاد دادیم که ارتباط کنشگران و مردم با مباحث سیاست‌گذاری و اجرا در حوزه دولتی از طریق جمع‌آوری نظر مردم، دستیابی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلان و تدوین نقشه راه صورت گیرد که می‌تواند مسیر طولانی ۲۰ ساله را داشته باشد.

داوری بیان کرد: برای اینکه به پایداری حوضه آبریز برسیم، نیاز به مدیریت یکپارچه منابع آب داریم. قانون باید بسترسازی کند، مشارکت پررنگ شود و نظامات تصمیم‌سازی شکل جدی‌تری پیدا کند. واقع‌گرایی بخش دیگری بوده که بخشی از دعواها بین بخش‌های مختلف و نرسیدن به اجماع به این امر مربوط است. در سال ۸۸ تا ۹۱ که آمایش سرزمین خراسان رضوی انجام شد، سال تر و خشک را در دوره آماری گذشته پیدا کردیم و بیلان سالانه برای آن‌ها بستیم و متوجه شدیم در ترترین سال در این دوره‌ها ۶ میلیارد و ۷۷۲ میلیون مترمکعب و در خشک‌ترین سال ۲ میلیارد و ۷۵۷ میلیون متر مکعب آب تجدیدپذیر داشتیم.

داوری خاطرنشان کرد: طرح همیاران آب استان کرمان طرحی بوده که تجمیع‌کننده تمام این فعالیت‌ها است و امروز مجدد موجب شده که روح تازه‌ای در بین دغدغه‌مندان آب شکل گیرد. این طرح در سال ۹۳ در کرمان انجام شده و در این طرح به دنبال این بودند که دستگاه‌های اجرایی وظایف قانونی خود را به صورت متعادل، متوازن و هماهنگ به انجام برسانند.

وی با بیان اینکه باور داریم که حل مشکل آب نیازمند مشارکت همگان است، عنوان کرد: بسیاری از کارشناسان، متخصصان و ذی‌نفعان راه حل‌های فراوانی را در ذهن دارند. هم‌افزایی اندیشه‌ها، راه حل‌های معقول‌تر و مقبول‌تری را فراهم می‌کند، بنابراین در طرح همیاران آب استان به دنبال حکمرانی خوب رفت.

 

این مطالب را نیز ببینید!

پرونده نافرجام کشف رود ۱۶ساله شد

درحالی که روزنامه خراسان رضوی در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۸۹ از ۵ ساله شدن پرونده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =