صفحه اصلی / اخبار / الزامی برای ممنوعیت کشت برنج وجود ندارد

الزامی برای ممنوعیت کشت برنج وجود ندارد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، کشت برنج فقط در ۲ استان مازندران و گیلان مجاز بوده و در سایر شهرستان ها ممنوع اعلام شده است.

 به نقل از روابط عمومی عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، محمد علایی با بیان این مطلب عنوان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان کلات بحران آبی نداریم و کشاورزان کشت برنج خود را انجام داده اند، آب منطقه ای الزامی برای ممنوعیت کشت برنج ندارد.

وی ادامه داد: لازم است اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع به برنج کاران انجام شود تا بتوانند محصول جایگزین داشته باشند، همچنین سازمان جهاد کشاورزی فضایی را آماده خواهند کرد تا مصوبه دولت اجرا شود، از این جهت لازم است که به اقتصاد و بخصوص تولید مرزنشینان آسیبی وارد نشود لذا در این خصوص مذاکراتی با سازمان جهاد کشاورزی خواهیم داشت.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در خصوص میزان آب‌های مرزی عنوان کرد: میزان حجم آبی که در حال حاضر از ایران خارج می شود حدود ۱۴۵ میلیون مترمکعب است که حقابه ایران، ۷۲٫۵ میلیون مترمکعب بوده که در قالب پروتکل های مرزی در صدد بهره برداری از بخشی از این میزان حقابه هستیم.

علایی ادامه داد: بر اساس فرمان مقام معظم رهبری و تأکید وزرا، در همه شرایط ملزم به رعایت پروتکل های مرزی هستیم و بنابر حقابه تعریف شده برای ایران، هیچ بخشی اضافه تر از آن را برداشت نخواهیم کرد.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی سهم آب‌های سطحی در سال جاری عنوان کرد: میانگین دراز مدت منابع آب‌های سطحی ۱ میلیارد و ۴۹۸ میلیون متر مکعب در سال بوده که در سال آبی ۹۶-۹۵ این عدد ۵۵ درصد کاهش پیدا کرده است. هرچند ۶۰ درصد آن با سدها تنظیم شده است اما بخشی از آن قابل تنظیم نبوده و در صدد آن هستیم که با توجه به مطالعاتی که هم اکنون در حال انجام است، بخشی از آن را به مشهد منتقل کنیم.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در خصوص نقش احداث سد در حقابه کشاورزان کلات عنوان کرد: مهار آب‌های سطحی فقط با ساخت سد صورت نمی‌گیرد و شامل شیوه‌های دیگری مانند آبخیزداری و آبخوان داری می‌شود، لذا تمام تلاش خود را خوهیم کرد که توسعه منظمی در شهرهای مرزنشین داشته باشیم.

منبع: ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

کشف رود همچنان ۷۰۰۰ هکتار کشت آلوده دارد

بنیامین یوسف زاده – روزنامه نگار،شهرآرانیوز/ بیماری «کشف رود» که روزی رو به بهبود گذاشته بود، دوباره همانند اواخر دهه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − یک =